Klantenservice voor scholen

Help icon

Hulp nodig?

Neem contact op met onze klantenservice voor scholen

Phone

Neem contact op met je accountmanager

Beschikbaar op werkdagen tussen 08:00 en 17:00 uur

Email

Stuur ons een email via scholen@iddink.nl

Je ontvangt een reactie binnen een werkdag

Is jouw school al klaar voor het inleveren?

Je hebt van ons informatie ontvangen over de inleverplanning. Breng leerlingen op de hoogte en hang de inleverposters op in je school.

Leermiddelenlijst

Leermiddelenlijst

+ Wanneer kan ik mijn wijzigingen doorgeven?

In de periode januari tot mei stellen we samen de leermiddelenlijst samen. Je ontvangt in januari van ons een uitnodiging om te starten met het doorgeven van de wijzigingen.
*Dit is niet van toepassing wanneer je ILF-dienstverlening bij ons afneemt.

+ Ik kan niet inloggen.

Daarvoor kun je het beste contact opnemen met onze klantenservice voor scholen. Zij kijken graag met je mee. Ga naar onze contactpagina of neem contact op met je accountmanager.

+ Kan ik ook leermiddelen opnemen op de leermiddelenlijst die leerlingen zelf dienen te betalen?

Dat kan zeker! Je kunt daarbij kiezen of het verplicht aan te schaffen is, zoals bijvoorbeeld een rekenmachine of een atlas. Wij laten tijdens het bestellen van de leermiddelen door de leerling duidelijk het verschil zien en het staat nooit standaard 'aangevinkt' om te bestellen. Als dit materiaal wordt besteld, krijgt de ouder/leerling de factuur voor dit materiaal.
*Dit is niet van toepassing wanneer je ILF-dienstverlening bij ons afneemt.

+ Kan ik ook bedrag laten innen voor een excursie of kluishuur?

Wij bieden daarvoor een service "te innen posten". Je kunt ze opnemen op de leermiddelenlijst, de leerlingen "vinken" ze dan aan tijden het bestellen en betalen aan ons. Je ontvangt deze bedragen dan van ons en kunt op je schoolportaal zien welke leerlingen er gebruik van hebben gemaakt.
*Dit is niet van toepassing wanneer je ILF-dienstverlening bij ons afneemt.

+ Wat is het LIFO-model?

De aanduiding LiFo-model is een verzamelnaam voor 'blended' proposities van educatieve uitgevers. LiFo is de afkorting voor LicentieFolio – de combinatie van een digitale leeromgeving en boek die samen in een licentiemodel worden aangeboden. Vanuit de productvoorwaarden van de uitgeverij is hier in bepaalde gevallen een meerjarige afnametermijn aan verbonden, dit wordt benoemd in de Iddink titel van het materiaal.

+ Kan ik advies krijgen over kosten in relatie tot mijn budget?

Onze leermiddelenlijstspecialisten staan voor je klaar om met je mee te denken. Je kunt ons een e-mail sturen met uw vraag.
*Dit is niet van toepassing wanneer je ILF-dienstverlening bij ons afneemt.

+ Ik heb nog een wijziging nadat mijn leermiddelenlijst is vastgesteld, wat nu?

Wil je een wijziging doorgeven op de vastgestelde leermiddelenlijst? Dat kan via wijziging definitieve leermiddelenlijst.
*Dit is niet van toepassing wanneer je ILF-dienstverlening bij ons afneemt.

+ Ik kan de afgesproken planning van de eerste ronde niet halen. Kan ik de leermiddelenlijst later inleveren?

Het is niet erg als je nog niet alle wijzigingen op de leermiddelenlijst heeft verwerkt. Je mag de leermiddelenlijst, ongeacht hoever je bent gekomen, in zijn totaliteit "gereedmelden". Dit zodat wij in ieder geval onze interne controles kunnen uitvoeren en de leermiddelenlijst tijdig opnieuw aan je kunnen aanbieden voor ronde twee. Je kunt deze tweede ronde dan gebruiken om je wijzigingen door te geven.
*Dit is niet van toepassing wanneer je ILF-dienstverlening bij ons afneemt.

+ Wanneer mag ik een LIFO-product vervangen?

Wanneer je een LIFO-product kunt vervangen voor een ander type leermiddel is afhankelijk van de voorwaarden en het invoerjaar van het betreffende LIFO-abonnement. Onze leermiddelenlijstspecialisten denken graag met je mee.
*Dit is niet van toepassing wanneer je ILF-dienstverlening bij ons afneemt.

+ Hoe herken ik LIFO?

Alle LIFO is bij Noordhoff bekend onder de naam FLEX, bij Malmberg onder de naam MAX en bij ThiemeMeulenhoff onder de naam LRN-line.

Bestellen

Bestellen

+ Kan ik voor een leerling bestellen?

Wil je als leermiddelencoördinator een wijziging van een leerling bestelling doorgeven, of wil je bijvoorbeeld een tweede boekenpakket op rekening van de school bestellen? Dan kun je dat via e-mail aan ons doorgeven.
*Dit is niet van toepassing wanneer je ILF-dienstverlening bij ons afneemt.

+ Hoe kan ik een bestelling voor de school plaatsen?

Wil je een bestelling voor de school plaatsen? Bijvoorbeeld een klassenset? Dat kan via het Schoolportaal, menuoptie schoolbestelling. Let op. Dit materiaal staat dan niet op leerling niveau geadministreerd.

+ Waarom moet er worden ingelogd met een schoolcode als de leerling bestelt?

De schoolcode is een beveiliging zodat niet iedereen op kosten van de school een bestelling aan kan maken en door gebruik van de schoolcode kan de leerling niet per ongeluk voor een andere school te bestellen.
*Dit is niet van toepassing wanneer je ILF-dienstverlening bij ons afneemt.

+ Ik heb een aantal leerlingen die een extra vak volgen of een vak op een ander niveau. Hoe geef ik dat door?

Wil je als leermiddelen coördinator een wijziging van een leerling bestelling doorgeven? of wil je bijvoorbeeld een tweede boekenpakket op rekening van de school bestellen? Dan kun je dat via e-mail aan ons doorgeven.
*Dit is niet van toepassing wanneer je ILF-dienstverlening bij ons afneemt.

Leerlingen

Leerlingen

+ Er is iets mis met een bestelling van een leerling.

Voor leerlingen hebben wij een leerlingportaal waar de leerling zelf zaken kan regelen, zoals het doorgeven van een wijziging van de bestelling. Dat kan in menuoptie Klantenservice → Bestellingen → Iets melden over je pakket. Zo komt de wijziging direct in ons systeem, zonder dat je contact met ons hoeft te zoeken.
*Dit is niet van toepassing wanneer je ILF-dienstverlening bij ons afneemt.

+ Kan ik zien of een leerling besteld heeft?

Je kunt in het Schoolportaal, menuoptie leerlingbestellingen zien wie er heeft besteld en wat er is besteld.
*Dit is niet van toepassing wanneer je ILF-dienstverlening bij ons afneemt.

+ Is er een overzicht van de te incasseren posten per leerling?

Je kunt in het Schoolportaal, menuoptie leerlingbestellingen, submenuoptie incassoposten een overzicht vinden van leerlingen met de geïncasseerde posten.
*Dit is niet van toepassing wanneer je ILF-dienstverlening bij ons afneemt.

+ Wanneer ontvangen de leerlingen inleverinfomatie?

Leerlingen ontvangen bestel- en inleverinformatie uiterlijk een week voordat er moet worden ingeleverd. Voor nieuwe brugklassers ontvang je de informatie in de laatste week van mei.
*Dit is niet van toepassing wanneer je ILF-dienstverlening bij ons afneemt.

+ Wanneer ontvangen de leerlingen bestelinformatie?

Leerlingen ontvangen bestel- en inleverinformatie uiterlijk een week voordat er moet worden ingeleverd. Voor nieuwe brugklassers ontvang je de informatie in de laatste week van mei.
*Dit is niet van toepassing wanneer je ILF-dienstverlening bij ons afneemt.

Digitaal lesmateriaal

Digitaal lesmateriaal

+ Ik heb een digitaal product dat niet werkt. Wat nu?

Binnen je school heeft je een coördinator directe toegang. De coördinator directe toegang kan direct contact opnemen met onze digitaal specialisten.

+ Vanaf wanneer staan de digitale licenties klaar?

Binnen de ketenafspraken is afgesproken dat digitaal lesmateriaal een week voor schoolstart beschikbaar is. Zie voor meer informatie www.startschooljaarvo.nl

+ Wat is een ECK iD?

Het ECK ID helpt scholen gegevensuitwisseling rond digitale leermiddelen aantoonbaar veilig te regelen. Zie voor meer informatie www.eck-id.nl

+ Ik wil alsnog digitaal lesmateriaal gaan gebruiken dit jaar, kan ik dit nog opnemen?

Je kunt daarvoor een wijziging doorgeven op de leermiddelenlijst. Dat kan via het Schoolportaal, menuoptie Leermiddelenlijst → wijziging definitieve leermiddelenlijst. Neem je bij ons ILF-dienstverlening af, dan kun je een schoolbestelling plaatsen.

+ Waar vind ik het digitale product?

Heeft je school een ELO of portaal en heeft je school een extern leermiddelenfonds (ELF) of een gefaciliteerd leermiddelenfonds (GLF)? Dan zetten wij de linkjes voor de individuele leerlingen klaar in de Elektronische Leeromgeving (ELO) of het portaal. In het geval dat je hebt gekozen voor bestellen met het ECK ID, is het wel benodigd dat de leerling een succesvolle koppeling van het ECK ID heeft gedaan tijdens het Iddink bestelproces.

Heeft je school een ELO of portaal en heeft de school een intern leermiddelenfonds (ILF)? Dan zetten wij de linkjes klaar voor de ELO-beheerder. Die beheerder wijst de linkjes vervolgens toe aan individuele leerlingen of aan de juiste groep.

+ Kan ik digitale producten annuleren?

Hiervoor kun je contact opnemen met onze klantenservice. Zij kijken graag met uw mee naar de mogelijkheden.

Betalen

Betalen

+ Waar vind ik de specificatie van de factuur?

Je kunt in het Schoolportaal, menuoptie Factuur de specificatie van je factuur zien.

+ Voor wanneer moet de factuur voldaan zijn?

De betaaltermijn van een factuur is contractueel afgesproken en vind je op de factuur zelf.

+ Kan ik zien of een leerling heeft betaald?

In verband met de privacy van de leerling kun je dit niet inzien.

Dienstverlening

Dienstverlening

+ Wat is ELF?

ELF staat voor Extern Leermiddelen Fonds. In deze dienstverleningsvorm wordt per leerling het persoonlijke boekenpakket aan huis geleverd en het digitale lesmateriaal via een persoonlijke web portal ontsloten. Iddink verzorgt duidelijke leermiddelenlijsten in samenwerking met de school, waaruit de bestellingen van scholen en leerlingen/ouders volgen. Iddink is eigenaar van de gebruiksboeken, deze worden aan de school verhuurd.

+ Wat is GLF?

GLF staat voor Gefaciliteerd Leermiddelen Fonds. In deze dienstverleningsvorm wordt per leerling het persoonlijke boekenpakket aan huis geleverd en het digitale lesmateriaal via een persoonlijke web portal ontsloten. Iddink verzorgt duidelijke leermiddelenlijsten in samenwerking met de school, waaruit de bestellingen van scholen en leerlingen/ouders volgen. De school is eigenaar van de gebruiksboeken.

+ Wat is ILF?

ILF staat voor Intern Leermiddelen Fonds. In deze dienstverleningsvorm bestel je de boeken en het digitale lesmateriaal bij ons in bulk, wij leveren het vervolgen op het overeengekomen moment in bulk af op de schoollocatie, en je zorgt zelf voor de distributie naar de leerlingen.